Boek brood dat je deelt, Marcel Hielkema ontvangt het tweede exemplaar
Marcel Hielkema ontving van Wouter Hilvers het tweede exemplaar van het boek Brood dat je deelt van Bakker Hilvers. De samenwerking tussen Scalabor en Hilvers is door de jaren heen steeds intensiever geworden, mede doordat Hilvers de doelgroep van Scalabor al langer ondersteunt. Marcel prijst Hilvers om hun maatschappelijke betrokkenheid, waarbij ze succesvol economische en sociale doelen combineren. Hilvers speelt een belangrijke rol in het bevorderen van inclusiviteit in de regio.
We delen het interview uit het boek hieronder:
“HILVERS IS HEEL GOED IN STAAT EEN BEDRIJF TE RUNNEN, GOEDE PRODUCTEN TE BAKKEN ÉN MENSEN TE HELPEN DIE MAATSCHAPPELIJK SOMS WAT MEER UITDAGINGEN HEBBEN”
Zowel Marcel Hielkema als Bakker Hilvers zijn in de regio Arnhem op meerdere gebieden actief en sociaal betrokken. Zo maken zich ze sterk voor meer inclusiviteit en gelijke kansen op de arbeidsmarkt. Niet gek dus, dat ze uiteindelijk met elkaar in aanraking kwamen en een samenwerking aangingen. Boven dien is Marcel de nazaat van een oud Vitesse-topscorer. Hoogste tijd dus om in gesprek te gaan met deze bevlogen Arnhemse ondernemer!
Vitessevoetballer Jaap Hielkema
Marcel Hielkema (53) woont al 20 jaar in Arnhem, samen met zijn vrouw en 3 kinderen. Sinds september 2018 is hij directeur van Scalabor, in dezelfde periode werd hij voorzitter van VNO-NCW Midden. Deze zaken combineert hij bovendien met enkele andere rollen, zoals die van bestuurslid van Stichting Inclusief Midden Gelderland. Marcel: ‘Van origine ben ik geen Arnhemmer, maar ik ben de kleinzoon van een oud-Vitessevoetballer.
Dat was Jaap Hielkema, die rond het begin van de oorlog de overstap maakte van Heerenveen naar Vitesse. In het seizoen 1940/’41 ging de competitie nog door en werd hij topscorer met 28 goals.’
Scalabor
‘Scalabor is het sociaal ontwikkelbedrijf voor de regio. We hebben zo’n 1.800 collega’s met een afstand tot de arbeidsmarkt. Die werken bij een van onze eigen bedrijven of zijn gedetacheerd bij werkgevers hier in de regio. Ze houden zich onder meer bezig met het onderhoud van bossen en parken, het repareren van fietsen, werken in onze eigen Intratuin óf in de bakkerijen van Hilvers. Ook helpen we mensen die nu nog niet aan het werk zijn richting zo passend mogelijk werk. We zetten onze kennis en kunde dus in voor onze eigen mensen en mensen uit de regio die wel een steuntje in de rug kunnen gebruiken.’
Een steeds intensievere samenwerking
In 2023 werd Hilvers uitgeroepen tot inclusief ondernemer van het jaar, een evenement waar Marcel ook bij betrokken was. Als Arnhemmer was Marcel al bekend met Bakker Hilvers, bovendien maakten ze samen deel uit van het Gelders Familiebedrijven Gilde. Het is dus evident dat de paden van Marcel Hielkema en Bakker Hilvers elkaar vroeg of laat gingen kruisen. ‘Bij de verkiezing Ondernemer van het Jaar in Arnhem (2023) was ik juryvoorzitter. Hilvers was daar een van de genomineerde bedrijven. Ik zie dat ze betrokken zijn bij mensen
die niet altijd even makkelijk meekunnen. Dat zit echt bij Hilvers in de genen. Ze stonden dus al langer open voor onze doelgroep en medewerkers. Uiteindelijk heeft
Hilvers ons benaderd om te helpen met het invullen van hun vacatures. Dat is inmiddels enkele jaren geleden en is zó goed bevallen, dat de samenwerking steeds intensiever is geworden.’
Sociaal en economisch ondernemen
‘Ik denk dat de meeste ondernemers ook maatschappelijk betrokken zijn. Ze hebben namelijk baat bij hun omgeving. Hilvers begrijpt dat heel goed. Daarnaast is er ook nog sprake van een krappe arbeidsmarkt. Zodra je in staat bent de sociale en economische component met elkaar te verbinden, dan heb je ‘m. En dat doet Hilvers. Ze zijn heel goed in staat een bedrijf te runnen, goede producten te bakken én mensen te helpen die maatschappelijk soms wat meer uitdagingen hebben. Het bedrijf onderneemt dan ook vanuit een maatschappelijke
waarde en laat zien dat het economisch goed gaat. Als je dat beide goed kan, dan ga je vliegen.’
Focus op inclusiviteit werkt!
‘De mensen van Hilvers doen wat ze zeggen. Ze zijn een belangrijke ambassadeur van de regio en laten ons zien dat het kan. Ik vind het mooi dat ze Wilma Hilvers helemaal vrij hebben gemaakt op maatschappelijk gebied (Hilvers Social). En ik zie dat het werkt! Zij weet er inmiddels heel veel vanaf, ze zijn echt een stap verder gegaan. Je hebt unieke ondernemers -zoals Hilvers- die mensen een kans geven, ambassadeur zijn, zich verdiepen en daarmee inclusiviteit nog normaler maken. En niet eens alleen bij henzelf, maar ook bij anderen. Ja, ik
vind het heel knap wat ze doen. We leren elkaar steeds beter kennen, ook omdat we sinds begin 2024 ons eigen brood bij Hilvers afnemen. Zo ontwikkelt onze samen werking zich steeds verder!’