Fietsen(stallingen) en veiligheid: een week in de stad (blog)
Afgelopen week had ik een afspraak in de stad en omdat het mooi weer was, nam ik de fiets om er te komen. Nu hebben we bij Scalabor een heel aantal leenfietsen beschikbaar met een mooi Scalabor logo, dus ik kon direct een beetje reclame maken! Mijn fiets parkeerde ik natuurlijk in een van de bewaakte fietsenstallingen in het centrum die door onze Scalabor collega’s bemenst worden. Nu zeg ik wel natuurlijk, maar wanneer ik zie hoeveel fietsen er pal buiten de fietsenstalling – onbewaakt – staan, dan is dat blijkbaar voor heel veel mensen helemaal niet natuurlijk. En dat is toch raar want het enige dat iemand hoeft te doen – ik was in dit geval bij de fietsenstalling onder de oude V&D in Arnhem – is de fiets de helling afrijden de parkeerkelder in. Ik zou echt niet weten hoe we dat eenvoudiger zouden moeten maken! Van mijn collega’s begrijp ik dat het met regelmaat gebeurt dat iemand huilend de stalling binnenloopt en vraagt of hij/ zij toch even mag kijken of de fiets toch niet daar neergezet is, want fiets weg. Om nog duidelijker te maken waar de ingang van de stalling is (en het is echt al heel duidelijk, maar het zicht wordt wat geblokkeerd door al die fietsen die ervoor staan!) heeft de gemeente afgelopen week een rode loper geplaatst vanaf het fietspad naar de entree. Heel mooi. Op social media plaatste ik daar een berichtje over dat erg veel geliked is en waar veel mensen een positief commentaar onder plaatste over de vriendelijkheid en de service van de medewerkers. Top!
Toenemende diefstal van e-bikes uit station fietsenstallingen
Ongeveer tegelijkertijd verscheen er in de krant een artikel over het grote aantal fietsen – met name e-bikes – die gestolen worden uit de fietsenstallingen bij de stations. Even voor de duidelijkheid, die worden niet door Scalabor bemenst, dat doet de NS zelf. Maar het bleek hier niet te gaan om de door mensen bewaakte fietsenstalling, maar door de elektronisch bewaakte fietsenstallingen. In Arnhem is dat de stalling aan de Sonsbeekzijde. Blijkbaar is het stelen van een fiets daar een fluitje van een cent, aldus de kop van de Gelderlander. De NS heeft nu aangegeven “dat ze het moeilijker gaan maken om fietsen te stelen door hogere poortjes te installeren zodat het voor fietsendieven moeilijker is om er een tweewieler overheen te tillen.” Ook wordt er een proef gestart met ‘confrontatie monitoren’ waarbij dieven zien dat ze in beeld zijn en worden in samenwerking met de politie lokfietsen ingezet.
Het menselijke aspect in stadsbeveiliging
En nu begrijp ik het niet meer. Wanneer blijkt dat er wel veel fietsen worden gestolen bij elektronisch bewaakte stallingen, maar niet bij door mensen bewaakte stallingen zoals aan de stadszijde van het station of bij de door Scalabor bemenste stallingen onder de V&D, op het Gele Rijdersplein of op Kronenburg dan hoeft de oplossing toch helemaal niet zo moeilijk te zijn? Dan zet je toch weer mensen in? En helemaal wanneer dat ook nog eens inclusief kan. De kosten vallen door allerlei beschikbare subsidies best mee, je voldoet aan de banenafspraak (waar de overheid schromelijk in achterloopt en volgens mij valt de NS onder de overheidsdoelstelling), het draagt bij aan je SROI opgave bij aanbestedingen, het helpt je straks in je CSRD rapportages en er worden aantoonbaar minder fietsen gestolen! Toch maar eens in gesprek met de NS lijkt me want sommige problemen zijn eenvoudig op te lossen!
Rapportages en vooruitzichten
De rest van de week zat ik overigens vooral binnen want er waren wat deadlines voor verschillende rapportages; einde 1e kwartaal, het jaarverslag 2023 voor bij de jaarrekening (was echt al wel klaar met 23 maar toch!) en een indicatie van de kosten SW voor de jaren 2026 tot en met 2028 (heb mijn glazen bol geraadpleegd) voor de gemeenten. Ben dus aardig uitgeschreven, maar mag volgende week een weekje met vakantie! Dan ga ik trouwens met de trein naar Schiphol. Toch maar even nadenken waar ik mijn fiets parkeer!