Samenwerken voor werkzoekenden en werkgevers (blog)
Er zijn heel veel verschillende organisaties actief op de arbeidsmarkt. Naast de ontwikkelbedrijven zijn dat in ieder geval de afdelingen werk & inkomen van de gemeenten, de werkgeversservicepunten, het UWV, leerwerkloket, centrum activeren werk, regionaal mobiliteitsteam en een scala aan private ondernemingen waaronder re integratiebureaus en uitzenders. Als het goed is allemaal met dat ene doel voor ogen; zoveel mogelijk mensen begeleiden naar werk en daarmee zoveel mogelijk vacatures invullen. Voor zowel werkzoekenden als werkgevers is het in de hoeveelheid van deze partijen best lastig om de juiste assistentie te krijgen. En dan druk ik mij eigenlijk nog mild uit! Want ook voor iemand die dagdagelijks bezig is met de arbeidsmarkt is het een en ander niet altijd even inzichtelijk.
Het loket waar geen ‘wrong door’ is: het Werkcentrum
Om de dienstverlening naar werkzoekenden en werkgevers te verbeteren en te komen tot één loket waar alle vragen gesteld kunnen worden en waar geen ‘wrong door’ is (en waar je niet van het kastje naar de muur gestuurd wordt!) wordt er in Den Haag al een tijdje gewerkt aan het zogenaamde Werkcentrum. En alhoewel de plannen nog niet helemaal duidelijk zijn en de invulling echt nog wel wat werk vereist, is het idee dat alle verschillende partijen hierin samenwerken. Het idee daarbij is dat het Werkcentrum zowel digitaal als fysiek zal zijn. Informatie kan dan via een website verkregen worden, via de telefoon, maar ook op verschillende locaties in de regio. Wanneer ze daar dan vervolgens de juiste assistentie niet kunnen bieden of de vraag niet direct kunnen beantwoorden, dan weten ze vervolgens wel waar dat wel kan.
Over eigen belangen heen stappen
Voorwaarde voor een goed functionerend Werkcentrum is een goede samenwerking tussen alle verschillende organisaties in de regio. In onze regio staat het Regionaal Werkbedrijf hiervoor aan de lat. Hierin zijn werkgevers, vakbonden, onderwijs en gemeenten vertegenwoordigd met weer dat ene doel; zoveel mogelijk mensen te begeleiden naar werk en daarmee zoveel mogelijk vacatures in te vullen. Afgelopen week vond de tweede sessie plaats met bestuurders over hoe we die samenwerking nog verder zouden kunnen verbeteren. En dat verliep heel goed. Mensen stapten over hun eigen belangen heen en daar waar we het wellicht niet direct eens waren over hoe we een en ander precies moeten doen, is iedereen het wel eens over het belang en het doel. De volgende stap is dat we de uitvoering meenemen, omdat die cruciaal is voor het succes. Ook daar moet men over zijn eigen schaduw en belangen heen stappen en begrijpen dat de arbeidsmarkt niet van één partij is, maar van het collectief. Niet altijd eenvoudig, wel belangrijk.
Interne samenwerking bij Scalabor
Ieder van de partijen heeft daarbij natuurlijk ook zijn eigen verantwoordelijkheden. Dat geldt ook voor Scalabor. Voorwaarde voor onze samenwerking binnen de arbeidsmarkt is dat we binnen ons bedrijf ook heel goed samenwerken. En dat gaat gezien de resultaten die we boeken heel goed, maar kan natuurlijk altijd beter. Ook wij willen in de verschillende afdelingen weleens op eilandjes zitten en niet direct begrip hebben voor de belangen van een andere afdeling. Of iemand niet of te laat betrekken, terwijl de samenwerking juist het succes bepaalt. Ook wij kunnen hier echt nog wel stappen in zetten. Dat begint door af en toe even een stap terug te zetten om het grotere doel weer wat beter te zien. Binnen Scalabor hebben we die gedefinieerd als goed werkgeverschap, zoveel mogelijk mensen begeleiden naar zo passend mogelijk werk en financieel gezond zijn. Dan is het wel van belang dat we daar hetzelfde onder verstaan. Wat is nou precies goed werkgeverschap en hoe definiëren we passend werk? In de komende tijd wil ik daar graag wat meer tijd aan besteden en input ophalen uit de organisatie. Op die manier kunnen wij straks een belangrijke bijdrage leveren aan het op te richten Werkcentrum.