Reflecties op reizen: inzichten uit India en Nepal over onderwijs, duurzaamheid en regulering
En toen was de zomervakantie weer voorbij. Het weer wordt wisselvalliger, de dagen al zichtbaar korter, de scholen starten weer en agenda’s lopen snel weer vol! Op naar de tweede helft – of gezien het feit dat we nog maar 4 maanden te gaan hebben in 2023 op naar het derde trimester – die bij Scalabor weer bol staat van de activiteiten.
Een terugblik op de zomervakantie en de start van een nieuw trimester
Zo openen we deze maand een nieuwe bibliotheek, lopen collega’s mee met de Airborne loop, bruisen we wederom met Introdans, zien we het aantal aanmeldingen voor Mogelijk Maken trajecten stijgen, zijn we volop in gesprek met werkgevers die graag via Scalabor werknemers aannemen en staan we bol van de ideeën om ondernemers te helpen nog inclusiever te werken. We mogen niet klagen over de eerste 8 maanden van het jaar (doen we dus ook niet!) en pakken nu door naar de laatste 4!
Verscheidenheid en contrast: Een reis door India en Nepal
Toch moeten we de zomervakantie ook niet te snel uit het oog verliezen en mogen we best nog even nagenieten. Ik heb inmiddels al weer veel collega’s gesproken die mooie reizen gemaakt hebben in binnen- of buitenland of die heerlijk thuis gebleven zijn en van daaruit dagtripjes gemaakt hebben. Ook zijn er nog tal van medewerkers die hun vakantie te goed hebben; jaloers! Zelf maakte ik dit jaar met mijn gezin een reis door India en Nepal. In drie weken tijd trokken we van Delhi naar Kathmandu. Langs de Taj Mahal, de Ganges, drukke steden, geweldige tempels en indrukwekkende natuurparken (ook in oog met een neushoorn!).
Onderwijs als levensader: de focus op onderwijs om armoede te doorbreken
De vraag komt dan wel op hoe dat soort landen met zoveel armoede en zoveel mensen het tij ooit weet te keren. Het antwoord daarop is een enorme focus op onderwijs. Overal waar je in India en Nepal kijkt staan borden over scholen, met resultaten van studenten daarbij en met mogelijkheden om in het buitenland te studeren. Ook staan dagelijks in de kranten foto’s van kinderen die de beste cijfers halen in hun klas. Er zijn enorm veel scholen en er wordt heel veel van het overheidsgeld besteed om zoveel mogelijk kinderen naar school te laten gaan.
Duurzaamheid in kleine stapjes: lessen uit groene initiatieven
Wat me nog meer opviel in India en Nepal; de enorme aandacht voor duurzaamheid en groen. Men moet van ver komen maar ze maken op allerlei manieren kleine stapjes om te verduurzamen. En ook daar proberen ze zoveel mogelijk inwoners in mee te nemen door grote voorlichtingscampagnes te houden. Nog een reality check; wat zijn we in Nederland toch ongelofelijk overgereguleerd. Hier proberen we alles in wet- en regelgeving gecombineerd met handhaving te stoppen.
Een balans tussen regulering en vrijheid: overgereguleerd Nederland versus India en Nepal
In India en Nepal is dat onbegonnen werk en dus gebeuren er heel veel dingen zonder dat die gereguleerd zijn. En toch gaat dat – soms verbazingwekkend – goed. Wordt er aan een weg gewerkt? Wat nou afzettingen, gewoon goed opletten. Is het even handiger om tegen het verkeer in te gaan? Geen probleem. Wil je op de hoek van de straat een winkel beginnen? Natuurlijk want je moet toch je geld verdienen. En zo zijn er legio voorbeelden. Ik bepleit absoluut geen wetteloosheid maar in Nederland zijn we echt wel doorgeslagen terwijl dat helemaal niet zo nodig is. De meeste mensen zijn echt wel verantwoordelijk.
Inclusief taalgebruik: een wijsheid op de trein
Maar de wijste les of grootste gewaarwording had ik toen ik op de trein stond te wachten. Op de allereerste wagon stond namelijk in koeienletters dat die voor de ‘differently abled’ was. Niet voor gehandicapten of voor de disabled dus maar voor de anders vaardigen. Een hele mooie omschrijving die bewijst dat in een land dat in een heel aantal zaken nog slagen moet maken op andere punten voorligt. Komt bij dat ik in Nederland nog wel eens aangepaste treinstellen voor anders vaardigen moet zien!