Een ‘rustige’ week [blog]
Eigenlijk dacht ik dat ik deze week niet zo heel veel te vertellen had omdat de week naar mijn gevoel niet heel druk geweest was. Maar nu ik mijn agenda bekijk, zie ik dat er toch van alles is gebeurd! Zo begon de week met een heel goed gesprek met een bedrijf uit Zevenaar, Stafier, en de RSD de Liemers op uitnodiging van Belinda Elferink. Belinda is wethouder in Zevenaar voor zowel economie als het sociaal domein. Een hele mooie combinatie, want daardoor komt ze veel bij bedrijven, hoort ze dat er een enorme behoefte aan medewerkers is en koppelt ze dat aan werkzoekenden in de regio. Stafier is zo’n bedrijf dat naarstig op zoek is naar medewerkers en daar vooral op een inclusieve manier invulling aan wil geven. Na dit kennismakingsgesprek wordt op korte termijn een vervolggesprek gepland om te bekijken hoe we vanuit Scalabor van dienst kunnen zijn.
Gemotiveerde medewerkers voor sociale werkgevers
Later in de week was ik op bezoek bij Cycloon. Een postbedrijf in Arnhem waar 35 Scalabor collega’s werkzaam zijn. Naast het sorteren van de post, nemen ze ook een groot gedeelte van de bezorging voor hun rekening. Per fiets wel te verstaan! Met elkaar hebben we het gehad over wat de leukste wijk is om in te bezorgen (meningen lopen uiteen maar de binnenstad heeft wel de voorkeur omdat je dan wel eens wat lekkers krijgt en altijd een praatje kan maken :)) en wat de meer uitdagende wijken zijn (ben je wel eens met de fiets de Geitenkamp of Hoogkamp op geweest?!). Zeer gemotiveerde medewerkers voor een mooie sociale werkgever. Een andere sociale werkgever in de regio is 2Switch, het kringloopbedrijf. In heel Nederland hebben we het over de circulaire economie waarbij we geen afval hebben maar spullen hergebruiken en dit bedrijf aan de Westervoortsedijk brengt het dagelijks in de praktijk. Met behulp van onze medewerkers. Daarnaast werken we nauw met 2Switch samen in het kader van trajecten voor werkzoekenden. Gezamenlijk bekijken we nu of er ook nog andere manieren zijn om samen te werken. Er staan overigens echt hele mooie spullen in de winkel voor niet heel veel geld. Toppunt is echter wel de door hun zelf benoemde “boardroom”: een gemoedelijke huiskamer met gedateerd meubilair dat wel heel erg op de woonkamer vroeger van mijn oma lijkt! Maar wellicht daardoor juist een hele fijne ruimte!
Eigen expertise inzetten
Voor het personeelsrestaurant aan de Driepoortenweg hebben we juist níet voor tweedehands meubilair gekozen, maar voor nieuwe tafels en stoelen. Deze zijn deze week door onze partner Koninklijke Ahrend geleverd en zien er fantastisch uit! De hele ruimte fleurt op. Zeker wanneer de collega’s van Intratuin in de volgende weken voor de finishing touch zorgen. Zo maken we steeds vaker gebruik van de expertise die we zelf in huis hebben. Op donderdag verzorgde ons horecateam dan ook wederom de catering van een bijeenkomst. Deze keer ging het om een bijeenkomst bij het Werkgeversservicepunt waarbij het WSP onze trajectbegeleiders had uitgenodigd voor nadere kennismaking. En hoe leuk is het dan dat we zelf ook de hapjes en drankjes mogen verzorgen?
Inclusief werkgeven
Aan het einde van de week mocht ik zelf ook naar een mooie bijeenkomst, het afscheid van Wim Ludeke. Wim is jarenlang directievoorzitter van De Onderwijsspecialisten geweest, de organisatie voor speciaal onderwijs in de regio. Ik ken Wim als een zeer bevlogen en inspirerende man die net als ons een inclusieve maatschappij waarin iedereen meedoet voor ogen heeft. Nu Wim met pensioen gaat, heeft hij nog meer tijd voor zijn vele nevenactiveiten waar wij vanuit de stichting Inclusief Midden Gelderland (waar wij beide bestuurslid van zijn) weer heel blij mee zijn. De stichting organiseert overigens op 20 juni een bijeenkomst voor inclusieve werkgevers, deze keer bij Alliander. Komt u ook? Aanmelden kan nog.
Onderonsjes
Een uitnodiging die u niet hier vindt is er een die exclusief voor onze medewerkers is en die deze week bij iedereen op de mat valt: die voor het zomerfeest. Op 2, 3 en 4 juli (met 2500 collega’s moet het wel over drie data gespreid worden!) organiseert de feestcommissie namelijk haar volgende activiteit: een spetterend zomerspektakel op de binnenplaats van Scalabor aan de Driepoortenweg! Een mooie manier om weer even stil te staan bij de successen en uitdagingen van het bedrijf, medewerkers te danken voor hun inzet en het glas te heffen op de tweede helft van het jaar. Dat terugkijken en vooruitblikken doen we overigens ook op onze informatieavonden waarvan er afgelopen week ook weer een plaats vond. Helaas was de opkomst deze keer niet zo heel groot maar daardoor ontstonden er nu wel weer hele leuke gesprekken. En zoals iedere keer koppel ik de vragen die opkomen en die ik niet direct kan beantwoorden weer terug aan het MT die dan wel voor de juiste terugkoppeling kan zorgen.
Toch nog best een drukke week dus. Ik kijk nu al uit naar volgende week 🙂