Scalabor opgefrist en opgeleid [blog]
In het kader van de Scalabeleving is het meubilair voor de nieuwe gangen opgeleverd: heel kleurig en ik ben zeer tevreden met het eindresultaat. Dat betekent dat we tijd hebben voor het volgende project: het aanpakken van het personeelsrestaurant aan de Driepoortenweg. De inrichting daar is wel wat gedateerd en het geheel kan wel een likje verf gebruiken. De plannen die André Eichelsheim (manager interne dienstverlening) en zijn team gemaakt hebben, zien er goed uit. Parallel daaraan is de nieuwe werkbegeleider horeca Gijs Nijenhuis naar het aanbod in de restaurants aan het kijken – met alle respect voor het huidige aanbod, maar het mag het wel iets verser en gezonder! Overigens ook in het teken van Scalabeleving: er is gevraagd of de nieuwe bedrijfskleding – en dan met name de poloshirts – ook voor privégebruik aan te schaffen zijn. Wat leuk en wat een compliment voor zowel de kleding als voor de ontwikkeling die we als bedrijf doormaken. We gaan dan ookzeker kijken hoe we dit verzoek kunnen faciliteren – gedacht wordt aan een poloshirt in wat andere kleuren!
TRAINING & OPLEIDING
Croan consult heeft in opdracht van Scalabor een leergang Werkbegeleider ontworpen die in april van start gaat. Ik realiseer me dat onze werkbegeleiders cruciaal zijn in het behalen van onze doelstellingen – goed werkgeverschap, financieel gezond zijn en zoveel mogelijk mensen begeleiden naar zo passend mogelijk werk – maar begrijp ook dat ze best een moeilijke opgave hebben. Om ze goed te ondersteunen in hun werk en de uitdagingen, willen we investeren door deze leergang van 10 sessies aan te bieden. Met de trainers zijn de laatste aandachtspunten doorgenomen en inmiddels is het secretariaat begonnen met de planning van de deelcursussen. Een andere opleiding waar we afgelopen week aan gewerkt hebben is de basis (vak)opleiding schoonmaak. Na de gesprekken die we onlangs vierden met de zeven grootste schoonmaakbedrijven in de regio, is het duidelijk dat de bedrijven zitten te springen om goede medewerkers. Wanneer wij werkzoekenden opleiden tot medewerkers met een RAS-schoonmaakcertificaat, dan willen deze bedrijven onze kandidaten graag aan het werk helpen. Als deel van de opleiding, loopt de kandidaat ook stage bij een van de schoonmaakbedrijven. Een mooie samenwerking tussen bedrijfsleven en
Scalabor!
INCLUSIEF ONDERNEMEN
Om nog meer bedrijven te overtuigen van de talenten van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, werken we nauw samen met de stichting Inclusief Midden Gelderland. Deze stichting stimuleert inclusief ondernemen in de regio. Zij zochten iemand die de administratieve taken op zich kon nemen. De keuze is gevallen op onze medewerker Guido Jansen. De meeste collega’s kennen Guido als vertegenwoordiger van de FNV binnen Scalabor. In die rol ondersteunt Guido de vakbond in de regio op het gebied van inclusief ondernemen. Mede door deze expertise is hij een welkome aanvulling bij de stichting Inclusief Midden Gelderland.
GOED WERKGEVERSCHAP
Een organisatie dat al heel veel doet op het gebied van inclusief ondernemen is de Provincie Gelderland. Dat doet zij de ene keer onder de noemer van de Banenafspraak en de andere keer onder de noemer Participatiewet. Belangrijkste drijfveer is echter goed werkgeverschap. De nieuwe P&O manager van de provincie, Madelon Verholen, kwam in dat kader afgelopen week langs voor een kennismakingsgesprek. Erg goed om bij te praten en te bekijken wat we voor elkaar kunnen betekenen.
EERSTE STAP
Een bedrijf dat meer gaat doen met inclusief ondernemen is Na-Nomi, het verpakkingsbedrijf van distributiecentrum Nabuurs. Insteek is dat we een verpakkingslijn met 25 medewerkers gaan opzetten in de Overbetuwe. De contracten zijn getekend en binnenkort komt het bedrijf zich presenteren aan collega’s binnen Scalabor. Dat een eerste stap naar een reguliere werkgever best spannend is, begrijp ik maar al te goed. Er zijn medewerkers die niets anders willen, maar er zijn net zoveel collega’s die het liefst in hun vertrouwde omgeving blijven werken. In beide gevallen is het zaak dat dit goed begeleid wordt. En dus had ik naast gesprekken met medewerkers die heel graag een volgende stap zetten, van de week ook een gesprek met een medewerker die op zijn eigen plek wil blijven. Goed om hierover met iedereen in gesprek te blijven en te blijven kijken naar zo passend mogelijk werk.
Ik realiseer me overigens dat dit alweer mijn 25e blog is! Tijd vliegt wanneer je het naar je zin hebt!